Oplevering ro-ro schip Rotra Vente

    Concordia Group heeft onlangs een bijzonder innovatief schip opgeleverd en in de vaart gebracht. Het betreft een zware lading “roll-on/roll off’’ coaster, die speciaal ontworpen is voor het efficiënt vervoeren van onderdelen voor windmolens.

    De Rotra Vente is 141 meter lang en ruim 20 meter breed. Opvallend zijn de speciaal ontwikkelde boeg en de uitschuifbare ‘ramp’ (oprit). Zowel de boeg als de ramp worden door middel van hydraulische systemen in beweging gebracht. Het schip krijgt hierdoor de “roll-on/roll off’’ eigenschap: lading kan aan en van boord gereden worden. Voor Siemens, de huurder van het schip, levert deze manier van laden en lossen een kostenbesparing op, want er hoeven minder kranen ingezet te worden en er kan sneller geladen en gelost worden met minder kans op schade.

    Siemens gaat de Rotra Vente op de Noordzee inzetten voor het vervoer van masten, nacelles (machinekamers) en rotorbladen voor windmolens. De speciaal ontworpen afneembare overkapping op het schip beschermt de kostbare lading tegen zeewater en weersinvloeden.

    De Concordia Group heeft het schip in 10 maanden tijd ontworpen en gerealiseerd. De basis was een bestaand casco van een containerschip, dat vakkundig is getransformeerd tot een ‘special service heavy cargo vessel with ramp’.  Door te kiezen voor een rigoureuze ombouw van een bestaand schip verbindt Concordia het toepassen van een diversificatie strategie aan het uit de markt halen van overcapaciteit.

    De Rotra Vente heeft op diverse vlakken een innovatief karakter. Naast de karakteristieke beweegbare boeg en ramp is het schip voorzien van de laatste technologische snufjes. Zo kan het dek zware lading dragen, is er een volledig autonome ballast- en deballastinstallatie en is de voorstuwing van het schip speciaal berekend op de rompvorm, waardoor een maximale efficiency wordt bereikt.  

    Het schip is in Werkendam en Hardinxveld-Giessendam omgebouwd. Onder hoofdaannemer Holland Shipyards hebben veel bedrijven uit Werkendam e.o. hun steentje bijgedragen.

    Inmiddels wordt er gewerkt aan een tweede schip, de Rotra Mare. Zij zal naar verwachting in de loop van 2017 opgeleverd worden.