Oplevering m/s Gouwenaar 2

    Concordia levert Gouwenaar 2 – Dit innovatieve diesel elektrisch schip is speciaal voor het Alpherium ontworpen en afgebouwd door Concordia Group in Werkendam. Duurzaamheid en milieu speelden hierbij een belangrijke rol.

    Mcs Bonjovi, bij velen eerder bekend onder de naam Gouwenaar 2 is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de Gouwe geen 42, maar 52 volle 40ft containers te kunnen vervoeren. Het schip van 90 x 10.50 m is ontworpen met een uitgangspunten van 12 container lengtes. Het onderwaterschip is door MARIN hydrodynamisch geoptimaliseerd waardoor met een lager vermogen gevaren kan worden. De verwachting is dat samen met een efficiëntere rompvorm en het diesel-elektrisch varen het brandstofverbruik met 25% kan reduceren ten opzichte van een standaard schip van deze afmetingen.

    en ballastsysteem zorgt er voor dat het schip ook met lege containers onder de spoorbrug van Gouda door kan. Het schip gebruikt twee dieselgeneratoren van 192 kW per stuk en één dieselgenerator van 603 kW om de elektrische voortstuwing van stroom te kunnen voorzien. Hiermee zal het schip voldoen aan CCR 2020 normen. De generatoren staan voor in het schip in ruimten die de afmeting hebben van een container en gesitueerd zijn in de ladingruimte. Hierdoor kunnen op- en naast deze ruimten containers worden geplaatst.

    Koedood Dieselservice uit Hendrik-Ido-Ambacht, Hybrid Ship Propulsion en Oechies Elektrotechniek leveren de installaties aan boord. De 600 kW elektromotor van Baumüller drijft de enkele schroef aan. Het schip heeft een Mitsubishi S6R-MPTAW generator van 603 kW en twee Mitsubishi 6D24TL generatoren van 192 kW elk. Deze zijn voldoende om de elektrische voortstuwing van stroom te voorzien. De speciaal ontwikkelde software zorgt er voor dat altijd de juiste keuze wordt gemaakt in de benodigde generatoren, respectievelijk één, twee of drie stuks. Concordia Group wenst Bonjovi en haar bemanning een behouden vaart!